صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۴۰

پلن B آمریکا در صورت شکست در مذاکرات  چیست؟

همزمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری گفتگوها در وین، نخست وزیر اسرائیل،‌ لحن خود بر علیه مذاکرات را تندتر کرده است.
یک وب سایت عبری زبان در این رابطه نوشت: ایران مدت کمی تا تولید تسلیحات هسته‌ای فاصله دارد و مذاکرات برای تمدید توافق هسته ای که هفته آینده آغاز می‌شود کمکی به کند کردن آن نخواهد کرد. این مطلب دیروز (سه شنبه) از اورشلیم گزارش شد و در آن تاکید شد که  اسرائیل حق دفاع برای خود در مقابل ایران را محفوظ میداند
قرار است دوشنبه آینده مذاکرات هسته ای پس از پنج ماه وقفه با هدف احیای توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ در وین از سر گرفته شود. در آستانه از سرگیری مذاکرات، ایران پیش از این اولتیماتوم داده است که برنامه هسته ای خود را تنها در صورت لغو تحریم های بین المللی علیه خود متوقف خواهد کرد.
اسرائیل سال‌ها در خط مقدم مبارزه با توافق هسته‌ای بوده است، اما نفتالی بنت، نخست‌وزیر، زمانی که در گذشته گفت که دولتش ممکن است آماده توافق جدیدی با محدودیت‌های سخت‌تر باشد، لحن خود را کمی تغییر داد. با این حال وی در اظهارات روز سه شنبه خود در مجمع امنیتی، قاطعیت بیشتری داشت.
بنت برنامه هسته ای ایران را که ادعا می‌کند سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند، در «پیشرفته‌ترین مرحله» خود توصیف کرد. وی گفت: در هر صورت، اگر بازگشتی به توافق صورت گیرد، واضح است که اسرائیل طرف این توافق نیست و بنابراین به آن متعهد نخواهد بود.
آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی نیز با اشاره به ازسرگیری مذاکرات با تهران گفت: «با توافق یا بدون توافق، ایران یک کشور هسته‌ای خواهد بود و حداکثر ظرف مدت پنج سال به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.»
نخست وزیر بنت گفت: «ایرانی ها کشور اسرائیل را با موشک محاصره کرده اند، در حالی که در آرامش و سلامتی در تهران نشسته اند. تعقیب تروریستی که نیروی قدس فرستاده است دیگر سودی ندارد ما باید به دنبال فرستنده برویم.»
فرمانده نیروی هوایی اسرائیل پیشنهاد همکاری با شرکای عرب در خلیج فارس برای مقابله با پهپادهای ساخت ایران را داد، چیزی که به معنای همکاری عمومی برای امکان عملیات نظامی مشترک است.
در همین حال، پیش از آغاز مذاکرات در وین، دیپلمات‌های غربی، مقامات آمریکایی و کارشناسان مختلف گفتند که ایالات متحده و متحدانش در حال مذاکره درباره فهرستی از گزینه‌ها برای «پلن B» در صورت شکست مذاکرات با ایران هستند.
به گفته منابع مختلف، گزینه‌های مختلف شامل متقاعد کردن چین برای توقف واردات نفت از ایران، افزایش تحریم‌ها، دستیابی به یک توافق هسته‌ای موقت و کمتر جاه‌طلبانه، آغاز عملیات‌های مخفی برای خراب کردن برنامه هسته‌ای و حتی حملات نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای یا حمایت از اقدام نظامی اسرائیل بر علیه ایران است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات